טיפול בפצעי לחץ

כאשר בן משפחה או מכר אהוב הופך למרותק למיטה מדובר בחוויה מרוקנת רגשית. אי היכולת לעשות הרבה כדי לסייע לסבל שלהם ולהעניק להם את הטיפול הטוב ביותר מחמירה את התחושה. עם זאת ננסה במאמר לתת מספר עצות לשיפור המצב והקלה עליו הן ברמה הפיזית של החולה והן ברמה הרגשית של המטפל שיכול להרגיש שהם פועלים במשהו ולא חסרי אונים. מטופלים המרותקים למיטה מתמודדים עם מגוון בעיות, החל מהצורך בסיוע צמוד מאדם אחר, מחלות נפש כמו דיכאון, ניקיון בסיסי והיגיינה, פצעי לחץ וכלה במחלות כרוניות כגון השמנת יתר או לחץ דם גבוה. ברשימה זו, הצורך במטפל אנושי צמוד מדורג בדרך כלל במקום הגבוה ביותר.

מרבית המטופלים הנזקקים לשהות במיטה מתחלקים לאחד משלושה: מאושפזים בבתי חולים, כאלו הנמצאים במוסד סיעודי או בית אבות וכאלו המטופלים בביתם בין אם על ידי מטפל בשכר או בן משפחה. בכל האפשרויות המחיר הוא גבוה בין אם מדובר במחיר כלכלי או במחיר נפשי הן לבני המשפחה והן למטופל עצמו.

כמובן שהסיבה המרתקת את המטופל למיטה משנה את הסיטואציה בדרך כלל. האם מדובר בנזק קבוע ובלתי הפיך? האם המטופל בהכרה או לא בהכרה?  פגיעה בעמוד השדרה, שיתוק, תרדמת פוסט טראומה, ניתוח כושל, פגיעת ראש, זקנה ונזק מוחי הם בין הגורמים השכיחים יותר המביאים מטופלים למצב זה. כמובן שיש להתאים את הטיפול לבעיה הספציפית ולמצבו הספציפי של החולה.  בין הבעיות השיחות איתן תתמודדו תמצאו את הבעיות הסיעודיות הנוצרות בעקבות המצב הפיזי וביניהן כיבים או פצעי לחץ משכיבה על המיטה. בעיות אלו עלולות לגרום לסיבוכים חמורים לאורך זמן ולכן חשוב לשמור על היגיינה וניקיון בסיסיים באמצעות ניקוי בסיסי של הגוף, החלפת חיתולים קבועה, מעקב אחר תנועות המעיים, רכישת כרית להקלת פצעי לחץ ועוד.

גם ניוון השרירים המתרחש בעקבות תקופות ממושכות של חוסר פעילות יכול לגרום להשלכות חמורות. לאחר זמן מה, השרירים מאבדים בסופו של דבר את כוחם מה שמגביל עוד יותר את התנועתיות, שמחלישה את השרירים וכך נוצר מעגל קסמים: המטופל המרותק למיטה הופך להיות תלוי יותר במיטה בכל יום.