בעיות בלוטת התריס

בלוטת התריס או בלוטת המגן נחשבת לאחת מהבלוטות הגדולות ביותר באזור הצוואר וכמובן לגדולה ביותר בגופינו, שכן יחד עם גודלה כך גם תפקידיה השונים והחשובים. החשיבות הרבה של בלוטת התריס נעה ברבדים שונים ובמערכות גוף כאלו ואחרות, החל מוויסות ההורמונים בגוף ועד לשמירה על חום הגוף וכלה בתפקודם של אבירים חיוניים כמו המוח, הלב וכמובן השרירים. על כן בעיות בלוטת התריס עלולות לגרור שלל של תסמינים ומחלות נלוות, ובחלק לא קטן מהמקרים גם לשנות את דפוסי החיים לחלוטין. לכן מומלץ להכיר אילו תופעות ובעיות עלולות להתעורר בבלוטת התריס, החל מחלות קטנות ועד מחלות אשר דורשות כריתה או התערבות כירורגית כזו או אחרת.

בעיות בלוטת התריס – השכיחות שבהן

גם לאלו שאינם סבלו מעולם מבעיות שונות בבלוטת התריס, המנוח "תת פעילות בלוטת התריס" או "יתר פעילות בלוטת התריס" חייב להישמע מוכר. כל שכן מחלות אלו מתבטאות כל אחת בדרכה שלה, כאשר תת הפעילות הנחשבת להרבה יותר נפוצה, ובגינה מתקיימת האטה של חילוף החומרים בגוף. אילו יתר פעילות בלוטת התריס, מתבטאת בהפרשה עודפת של הורמונים של בלוטת התריס הגורמת להאצה של חילוף החומרים. שני המקרים הללו עלולים לפגוע בטווח המיידי או הרחוק במערכות הגוף השונות, החל מהמוח ועד למעיים ואפילו בקיבה. מחלה נוספת היא יותר נכון דלקת בבלוטת התריס, אשר נגרמת בצורה ויראלית או במקרים קיצוניים כדליפה של הורמונים אל מחזור הדם. מקרים אלו בעיקרם יצביעו על פעילות יתר של בלוטת התריס ונחשבים לשכיחים בעיקר בקרב נשים בהריון.

בעיות מורכבות קצת יותר

כחלק מסך האיברים הסובלים את מחלת הסרטן, גם בבלוטת התריס עלול להתפתח סרטן שבמרבית המקרים לא אמור לסכן את חיי החולים אלא לגרום לכריתה חלקית או מלאה. מקרים שכאלו עלולים להתגלות על ידי בדיקת CT ובמרבית המקרים יובילו לתפקוד נמוך של בלוטת התריס. מחלה נוספת היא מחלת הזפק המגדילה את נפח רקמות בלוטת התריס וגורמת גם להפרשה מוגברת של הורמונים, כאשר לא מעט מחקרים בשנים האחרונות מצביעים על מצב שכזה דווקא בגין תפריט מזון לא מאוזן.