טופס 4 – טופס אכלוס לעומת תעודת גמר

בניית דירה בישראל היא בהחלט מסע לא קטן, עוד הרבה לפני חנוכת הבית המסע יהיה כרוך בלא מעט אישורים, היתרי בנייה שונים, וועדות כאלו ואחרות ובעיקר בירוקרטיה. אך בקצה המסע ממתין לו טופס אשר אליו מייחלים כל משרטטי התוכניות וכל אדריכלי הבתים והוא כמובן טופס 4. טופס זה טופס זה הוא צעד מחנוכת הבית (שלא לומר מאשר אותה) , אך גם הוא בעל תוקף ולאחריו יש לקבל תעודת גמר. אבל מה בעצם ההבדלים בין השניים? האם אחד מורה על אישור הבנייה לשם מה זקוקים גם לתעודת גמר? ומהו אישור איכלוס? במאמר הבא נעשה קצת סדר.

טופס 4, מה הוא?

בהליך בנייה של בית ישנם לא מעט אלמנטים אותם אפשר להרכיב רק לאחר הרכבה של האחר, למשל חלונות הבית זקוקים לבסיס ולקירות ואותו הדבר בנוגע לתשתיות החשמל והביוב אשר זקוקות לקירות להשתלב בהן. אם אפשר להמשיל זאת לטופס ארבע אל מול טופס חמש, נאמר שטופס ארבע אמור לוודא כי תוכנית הבנייה אכן תואמת את המבנה שנבנה, שהתשתיות אכן מוכנות לחיבור אל התשתיות הארציות כמו חשמל, ביוב וכו. מעבר לכך בדיקה שכזו כוללת בדיקת מעבדה לתקינות הבטון, בדיקת השלד שאכן חזק דיו לאכלס אנשים ואישור של מכבי האש כי הבניין עומדים בתקני הבטיחות שאותם קבעה הממשלה. טופס ארבע ינתן לבנייה אשר עמדה בכל התקנים ולמעט ליקויים מינוריים, עבורם יקבל בעל הנכס זמן קצוב עד לקבלת תעודת גמר.

תעודת גמר

את תעודת הגמר אפשר להשוות לעבודה או מבחן שהגשנו ולמרבה ההפתעה והמזל ניתנה לנו אפשרות לשפר את הציון או החומרים מהם עשויה העבודה שלנו. כך אותו הדבר לתעודת הגמר, לאחר שהתבצעו הבדיקות השונות בכדי לקבל טופס 4, יינתן אישור זמני למגורים וזמן קצוב לתיקון  התקלות שנתגלו. ההבדל המהותי בין שני הטפסים, הוא שטופס ארבע מעניק אישור זמני לאכלוס המבנה ואילו טופס חמש מעניק אישור קבוע ומעיד על כך שכל הפרטים הטכניים במבנה עברו בדיקות מחמירות וכי הינם מוכנים לאכלוס של הנכס.